NYHET
Socialdemokraterna i barn- och utbildningsnämnden vill verka för en förskola och skola som är jämlik, trygg och bra för alla!
En skola där alla elever ges en verklig chans att bygga en bra grund för livet och framtiden men också en skola där lärare och pedagoger mår bra på jobbet. Vi vet att den enskilt viktigaste pusselbiten för att en elev ska lyckas i skolan är läraren.
För att läraren ska kunna vara lärare måste det finns mer stöd och vuxna i skolan. Därför har vi i våra budgetar prioriterat en höjd grundbemanning i skolan, en stärkt elevhälsa och insatser för varje barns rätt att lyckas i skolan. Detta för att skolan ska vara likvärdig för alla våra elever.

Vi ser att det finns ojämlikheter i vår skolorganisation idag och att vissa saker behöver förändras. Under höstens arbete med framtagandet av förslag på omorganisation har vi från den socialdemokratiska gruppen vid flera tillfällen påpekat och eftersökt ett elev- och lärarperspektiv. Vi ser det som centralt för att kunna fatta beslut om en omorganisation. När nämndens ledamöter träffades (måndag 9/12) för att diskutera förslaget till en omorganisation framförde vi Socialdemokrater att det fanns delar i förslaget som kan vara bra att titta vidare på, exempelvis att dela in skolområdena i olika verksamhetsområden. Vi ansåg dock att det saknades det perspektiv vi efterfrågat, ett elev- och lärarperspektivet, för att kunna gå vidare med att införa föreslagna förändringar kopplat till rektor och biträdande rektor. Därför menade vi att nämnden borde fatta beslut om att ett nytt uppdrag skulle ges till förvaltningen just för att titta på förslaget utifrån elevernas och klassrummets behov. Innan jul var det med en större otydlighet än någonsin i frågan.
Vi har ett politiskt ledarskap som pausar och stoppar processer utan att definiera vad ett stopp innebär och betyder. Det är otydligt då det kommer olika besked om vad det är. Ett stopp är ett stopp, men samtidigt ska arbetet inte kastas i papperskorgen. Ordförande i barn- och utbildningsnämnden säger också att de saker som är bra ska användas framåt, så vad exakt innebär detta stopp? Vad händer här näst? Ingen som vet! Vi har under denna tid försökt föra konstruktiva dialoger, men får inga svar.
Att leda kommunens största politiska nämnd kräver ett betydligt tydligare ledarskap. Den osäkerhet som skapas i organisationen går ut över skolans personal och drabbar i förlängningen barn och elever.
Vi Socialdemokrater kommer fortsätta arbetet med att ge lärare rätt förutsättningar att lyckas med sitt arbete och ge varje elev en chans att lyckas i skolan.
Socialdemokraterna i Barn och utbildningsnämnden
Sabina M.Hultgren
Jenny Hellberg
Johan Kronbäck Angsmo
Oskar Johansson
Agneta Wandefors Hörström
Tony Nilsson